Tuesday, March 10, 2009

Ujian itu tarbiyah..


Walaupun ini blog peribadi, namun saya agak jarang menceritakan hal diri sendiri. Bukan fevret saya bercerita tentang diri kerana tiada apa yang istimewa untuk diceritakan. Jika ditanya khabar saya pada ketika ini, jawapan saya, 'Sihat alhamdulillah... Cuma sedikit tertekan dan terkilan'.

Seperti dalam posting sebelum ini, saya terpaksa menghadiri kuliah 7 hari seminggu. Tiada cuti walaupun cuti am. Sungguh, ini satu rekod!!! Diz happened becoz subjek Process Synthesis Project memerlukan tenaga pengajar yang berpengalaman di dalam industri. Disebabkan itu, tenaga pengajar tersebut (seorang Process Engineer) terpaksa membuat kelas pada hari minggu kerana beliau bekerja pada hari-hari biasa.

Tetapi selalu juga dibuat pada hari biasa, namun pada waktu yang agak melemahkan saya iaitu pada waktu malam, waktu di mana saya ada tugas-tugas lain untuk persatuan, untuk usrah dan sebagainya. Ini menambah tekanan saya ke tahap saturated atau mungkin supersaturated.

Saya bukan tertekan kerana terpaksa menghadiri kuliah beliau tetapi yang menyebabkan rasa terkilan ialah saya terpaksa miss banyak program bersama Al-Iman dan lain-lain program harian saya untuk persatuan dan usrah.

Pagi semalam dah miss satu meeting bersama GAMIS Terengganu. Mujur si Dhuha dapat mewakilkan diri. Hujung minggu ini pula ada Kem Jati Diri untuk pelajar sekolah rendah dan menengah. Minggu depan di sekolah Rantau Petronas. Dan saya juga terpaksa beberapa kali postpone usrah bersama adik-adik muslimin dan muslimat kerana jadual hidup yang tidak menentu saat ini.

Bukan ingin mengeluh tetapi saya ingin kongsikan situasi ini kepada saudara yang tidak pernah merasai pengalaman seperti ini. Saya telah terdidik dengan program-program. Maka saya sangat menghargai program-program seperti ini. Saya akan rasa sangat rugi sekiranya terpaksa miss usrah dan program-program tersebut. Keterbatasan ini kadang-kadang sangat meletihkan tetapi saya yakin ia pasti berbaloi.

Kelas yang sepatutnya diadakan pada malam tadi telah dipostpone menyebabkan saya kembali menukar jadual. Terus bergegas ke meeting bersama Jawatankuasa pelaksana program al-Iman Consultant. Begitulah rutin hidup saya yang entah apa2 ni... Perlu sentiasa berada dalam mode standby... Kasihan juga kepada adik-adik saya yg terpaksa last minute dipostponekan usrah gara-gara hidup naqib yang huru hara ini... Inilah tarbiyah... Ujian yang menguji kesabaran... (",)

2 comments:

Mawar Berduri said...

salam..
cantik blog dauz ni
banyak pengisian
tahniah bro..semoga awk kuat hadapi ujian dlam perjuanagan ini
awakl lah abg,awaklah kakak untuk adik2 kite
tak semua orang boleh pikul amanah ini
dauz insan terpilih:-)
semoga berjaya
akak doakan dari jauh

Kaazim Kazuma said...

Salam...
TQ kak...
Alhamdulillah...adik2 baik2 blake...(",)
InsyaAllah...moga terus diberi kekuatan...

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner