Wednesday, September 19, 2007

Pilihan Raya Kampus, siswa UM diugut!

Oleh: Intan Abdullah

KUALA LUMPUR, 18 Sept (Hrkh)- Meskipun tarikh sebenar pilihan raya kampus belum diketahui lagi, namun perang psikologi antara puak yang bertentangan dalam kampus sudah mula berlaku.

Malah gendang pilihan raya kampus yang belum lagi dipalu itu telahpun meniupkan api perjuangan di kalangan kumpulan-kumpulan mahasiswa yang dikenalpasti akan bertanding.

Perkembangan di kampus mendapati, belum pun tarikh pilihan raya diumumkan namun seluruh jentera baik di pihak aspirasi mahupun pro mahasiswa sudah mula memainkan peranan masing-masing.

Di Universiti Malaya, beberapa penyokong kumpulan yang digelar pro-mahasiswa(lawan kepada kumpulan Aspirasi) telah mula menerima SMS berbentuk ugutan.

Menurut sumber, selain siswa Mohd Shahir Abd Aziz, ada di kalangan siswi turut menerima ugutan sedemikian.

Antara kandungan SMS tersebut ialah, " WOI MANGKUK .APESAL KO BELAGAK SGT, POYO LA..MUKA DAH LA TAK HENSEM..MENCAPUB PLAK 2,NK PESAN KO DLM BAHAYA,.TGU MASA JA NK MAMPUS."..pengirim 01&#******

Mohd Shahir yang merasakan diri terancam telah membuat laporan polis berkenaan ugutan tersebut di Balai Polis Pantai Permai dan membuat keterangan susulan di Ibu Pejabat Balai Polis Daerah Brickfields.

Menurut Mohd Shahir, tujuan beliau membuat laporan ini adalah untuk memastikan keselamatan dirinya terjamin.

Sebelum ini, kejadian ugutan melalui sabotaj kenderaan mahasiswa telah berlaku di Universiti Putra Malaysia (UPM).

Ada juga mahasiswa ang digeledah bilik mereka, laptop dan barang-barang milik peribadi mereka dirampas oleh pihak Unit Tindakan Khas (bukan pegawai keselamatan universiti).

Walau bagaimanapun, sehingga kini notis pembubaran Majlis Perwakilan Pelajar masih belum kelihatan di mana-mana kampus sebagai indikator awal bermulanya perang pilihan raya kampus.

Copy dari: Harakahdaily.net

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner