Thursday, June 01, 2006

Renungan...

Ibnul Qayyim Al- Jauziyyah berkata, "Mereka yang mengenal Allah dengan baik bersepakat bahawa ketika anda sesat, maka Allah menyerahkan segalanya kepada anda dan membiarkan apa yang terjadi antara anda dan jiwa anda. Tetapi ketika anda benar, maka Allah akan selalu membimbing."
Dan seseorang hamba itu akan selalu berada di antara sesat dan benar. Bahkan dalam satu jam seorang hamba boleh berada dalam kedua-dua keaadaan tersebut. Hamba yang taat kepada Allah dan membuatkan Allah redha, maka Allah pun berterima kasih kepada hamba dengan cara menurunkan pertolonganNya kepada hamba tersebut. Sebaliknya, hamba yang derhaka kepada Allah dan menentang Allah, maka Allah pun murka dengan mengabaikannya dengan membiarkannya. Dengan demikian hamba itu akan selalu berada di antara dua titik tersebut.
Dan ketika seorang hamba menyedari keadaan ini dan melaksanakan kewajipan sebagaimana sepatutnya, maka dia akan mengetahui betapa penting dan perlunya dia akan pertolongan Allah S.W.T dalam setiap hembusan nafas, setiap detik, dan setiap kerdipan mata. Keimanan dan tauhidnya, semuanya dalam genggaman Allah S.W.T. Bila satu kerdipan mata saja keimanannya terlepas, runtuhlah Arasy tauhidnya dan bergoncanglah langit keimanannya di atas bumi. Ketahuilah, bahawa penjaga segala sesuatu tiada lain adalah yang menggenggam langit sehingga tidak menimpa bumi kecuali atas izinNya..
-la tahzan-

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner