Thursday, June 01, 2006

Jangan Menikah Kerana...

1. Jangan menikah kerana harta
Tidak ada gunanya hidup bergelimpangan harta tanpa cinta. Harta dapat datang dan pergi setiap saat. Cinta yang sesat dan sesaat dapat diperoleh setiap saat, tapi cinta yang sejati tidak dapat dibeli dengan harta.

2. Jangan menikah kerana perasaan asmara
Rasa tertarik, simpati, yang merupakan asmara yang sering disalah ertikan sebagai cinta. Asmara itu bukan cinta. Asmara cepat berubah dengan rupa, harta, tempat dan keadaan. Asmara itu buta, tidak tahan lama dan tidak tahan uji. Cinta perlu diuji dalam suka dan duka dengan mata terbuka.

3. Jangan menikah kerana rupa sahaja
Kecantikan yang diluar memang indah, tapi akan hilang dimamah usia. Utamakanlah kecantikan yang di dalam.

4. Jangan menikah kerana rasa kasihan
Rasa kasihan memang baik dan harus ada dalam hidup kita, tapi tidak boleh menjadi dasar pemikahan. Kasihan dapat habis, tapi kasih tidak berkesudahan. Dasar pernikahan adalah kasih, bukan kasihan.

5. Jangan menikah untuk kepuasan seks sahaja
Memang seks yang suci dan penting dalam hubungan suami-isteri, namun tidak boleh menjadi tujuan utama dari pernikahan. Seks hanyalah salah satu bahagian dari pernikahan. Orang yang hanya mengejar kenikmatan seks akan kecewa dan terjerat oleh kesusahan yang diciptakannya sendiri.

6. Jangan menikah kerana paksaan keluarga
Seorang anak harus berbakti kepada keluarga, namun tidak boleh menyerah dalam hal nikah, kalau mereka memang salah dan anda benar. Berdoalah dan berikanlah penjelasan kepada mereka, jangan dengan kekerasan.

7. Jangan menikah kerana desakan usia
Bila usia sudah meningkat dan rakan-rakan sudah berpasangan, orang akan mulai gelisah (terutama pada wanita). Banyak orang akhimya 'asal datang kita sapu'. Hindarilah tindakan tersebut. Sabar dan yakinilah bahwa Tuhan sudah menyediakan yang terbaik untuk anda.

8. Jangan menikah untuk membalas jasa
Orang yang telah berbuat baik perlu dibalas, tapi bukan dengan pernikahan. Salah satu hal lain yang tidak boleh dilupakan, dan merupakan yang terpenting adalah jangan menikah tanpa pengertian dan persiapan dengan tindakan yang nyata. - Menikahlah menurut rencana Allah SWT - Daripada salah dan mengundang derita, lebih baik tidak menikah. Jika tidak diteguhkan oleh Allah SWY. Kerana Allah SWT yang menciptakan manusia sepasang-sepasang.
Tanpa redha Allah SWT, tidak mungkin manusia dapat bersatu!
Allahu Ta'ala a'lam...

1 comments:

Zaharah said...

Salam,
demikian kebenarannya, tetapi ramai manusia yang membelakangkan kebenaran itu kerana tidak begitu yakin dengan apa yang Allah janjikan.

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner