Friday, April 24, 2009

Analisis pasca final exam tahun akhir

Alhamdulillah, semalam peperiksaan bertulis terakhir saya di TATiUC. Moga-moga mendapat keputusan yang setimpal dengan usaha saya dengan izinNya. Lima subjek semester ini, dua daripadanya bertaraf core subject, 4 jam kredit. Dan 2 subjek tersebutlah yang sangat menggusarkan saya kali ini.

Subjek2 lain, boleh tahan susah jugak tetapi tidak sepayah core subject tersebut. Huhu... Pagi tadi juga berlangsungnya presentation untuk final project design saya. Alhamdulillah... Saya sudah 'merdeka'.. Merdeka untuk seketika... Huhu... Cabaran hidup di hari muka pasti lebih mencabar.

Berbalik kepada final exam, saya seperti biasa sudah mampu 'meramal' keputusan untuk semester ini walaupun tidak selalunya tepat seperti yang diramal. Berapakah pointer sem ini? Mampukah saya memperbaiki atau at least maintain keputusan pada semester2 lepas? Mampukah saya mendapatkan 'dean list' ke-8? Jawapannya....

Oh tidak... Saya tidak tahu ia satu kebetulan atau itu 'trademark' saya. Setiap kali selepas saya lepaskan jawatan, keputusan peperiksaan saya akan down. Oh, kenapakah begitu? Adakah saya perlu mengekalkan jawatan saya semata-mata untuk maintain result? Bukankah jawatan-jawatan itu akan menyebabkan saya lebih sibuk dan kekurangan masa untuk mengulangkaji? Adakah saya gila kuasa?

Wah, terlalu banyak persoalan. Namun pada yang tidak mengalami tidak mungkin mampu memahami. Saya meramalkan keputusan saya pada semester ini akan jatuh dengan agak teruk. Dan ini tidak ada kena mengena dengan apa yang saya sebutkan di atas (jawatan). Dan saya sudah bermuhasabah serta melakukan 'post-mortem' apakah yang menyebabkan kejatuhan ini. Di manakah kesilapan dan kekurangannya?

Eh, keputusan rasmi belum keluar sudah buat post-mortem? Relevankah? Yang pasti di waktu ini saya sedang bertawakkal dengan penuh kesungguhan. Saya sedang membina semula motivasi diri dan saya yakin, di tangan-Nya ada suatu kuasa pertolongan yang sangat menakjubkan.

* Hasil 'post-mortem' akan dikeluarkan selepas keputusan rasmi keluar. Lalala.. ^_~

2 comments:

Eca said...

“With great power, comes great responsibility” : tahniah di atas kecemerlangan.

nur said...

juz wait n see..
slamat bertawakkal..
lalalala...

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner