Tuesday, November 11, 2008

Diari kes | I won’t give you A

Diari kes | 28 Okt ’08-I won’t give you A

“Where were you last night? What did you do? I won’t give you A...”

Astaghfirullahalazim… Terkedu saya mendengarnya tapi ia sesuatu yang sudah saya duga. Perangai Mr. T ni memang macam tu. Pity him. Semalam ada performance untuk English Night, kononnya untuk improve student in English. Kumpulan saya diminta untuk perform drama ‘The Cinderella Man’. Performance ni turut diambil kira markahnya untuk subjek wajib, Technical English 3.

Saya cukup ‘alergi’ dengan program yang tidak syaro' seperti ini. Apa yang berlaku sebenarnya amat mendukacitakan. First time saya involve program ni secara langsung (terpaksa dan dipaksa). Program-program seperti tarian, nyanyian, pertunjukan fesyen dilihat tidak bertepatan dengan objektif program. Dan terlalu banyak kemungkaran dan kebatilan dalam program ini, antaranya bersentuhan antara lelaki dan perempuan, berpakaian seksi dan tidak menutup aurat serta menyerupai jantina berlawanan serta pemakaian rambut palsu. Selain itu, para pelajar terlibat turut mengambil kesempatan untuk melakukan perkara-perkara yg menjengkelkan dan kurang menyenangkan.

Saya mengambil ijtihad dari penasihat peribadi saya, abg Hassan yang menasihatkan, dalam keadaan terpaksa seperti itu, jalan selamat adalah cuba ambil watak yang paling minima dalam program tersebut kerana ada kes senior yang terpaksa extend kerana digagalkan subjek berkenaan semata-mata atas alasan tidak involve langsung dalam program ini. Saya memilih untuk membantu bahagian props. Menjadi pelakon cerita yang tidak syaro’ sebegitu adalah diluar kewarasan saya. Itu prinsip saya sampai mati. Namun saya dimarahi dan diugut kerana lecturer tersebut perasan saya yang ‘wanted’ ni takde pada malam persembahan tersebut.

Bagus betul Mr. T ni. Dah la suruh orang pakai wig, yang laki disuruhnya pakai macam perempuan, yang perempuan disuruhnya pakai seksi2. pastu yang taknak libatkan diri (macam saya) kena marah pulak... Dia bagus dalam mengajar English. Bagus sangat. Tapi saya hilang respect terhadap beliau yang sesuka hatinya memperlekehkan hukum hakam agama. Saya tidak menentang English Night tetapi saya cuma minta ia diubahsuai dari segi pengisian program agar lebih berilmiah dan tidak bertentangan dengan hukum agama, bukan hiburan semata-mata.

Dipendekkan cerita, group saya menang tempat pertama. Mr.T bagi markah penuh untuk kami kecuali….hehehe.. Saya cuma diberikan 40% daripada markah penuh.

Kesimpulan saya, berpegang teguhla kepada prinsip. Biarlah dia taknak bagi A pun. Bukan A di dunia yang kita patut kejar…=)

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner