Saturday, February 23, 2008

Kenapa senyap bila ahli Umno berdemonstrasi?



Tiba-tiba Umno dan BN menjadi begitu phobia dengan unjuk rasa rakyat atau demonstrasi. Menjelang pilihan raya, isu demonstrasi dijadikan agenda BN untuk memburukkan PAS dan parti-parti pembangkang.

Media elektronik dan cetak yang dimiliki BN saban hari cuba memprojekkan PAS dan Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) sebagai pembawa budaya demonstrasi jalanan yang kononnya bertentangan dengan adat budaya tempatan.

"Demonstrasi jalanan adalah budaya kasar dari Barat yang sama sekali tidak dapat diterima oleh masyarakat negara ini," kata Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Rais mengulas kenyataan Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang bahawa PAS akan melaksanakan demokrasi lebih telus termasuk membenarkan demonstrasi jalanan jika berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum 8 Mac ini.

Sentimen Rais dikongsi Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib.

Masing-masing beranggapan kononnya demonstrasi boleh mengancam keselamatan negara, menakutkan orang awam dan menyebabkan perpecahan di kalangan rakyat.

Begitulah lunaknya para pemimpin Umno bila bercakap. Tanpa sedar realiti politik Umno menjerat leher mereka sendiri.

Sejak sehari dua ini, demonstrasi jalanan sebenarnya berlaku di banyak tempat di negara ini. Di Kuala Terengganu, Kangar dan Ipoh, ribuan anggota Umno keluar berdemonstrasi di hadapan Wisma Darul Aman, Kuala Terengganu dan kediaman rasmi Menteri Besar di Ipoh kerana membantah senarai calon yang diumumkan Menteri-Menteri Besar terbabit.

Di Kangar, demonstrasi besar-besaran diadakan di perkarangan rumah Menteri Besar bagi menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Dato' Seri Shahidan Kassim yang khabarnya digugurkan dari senarai pencalonan.

Dan banyak lagi demonstrasi kecil-kecilan dilakukan ahli-ahli Umno kerana tidak berpuas hati dengan senarai calon pilihan raya yang diumumkan.

Sayangnya siri-siri demonstrasi ini tidak langsung dilaporkan media massa pro-BN termasuk TV1 yang kini kian rancak diperalatkan BN untuk kepentingan politiknya.

Mengapa? Kerana para perancang kempen BN tidak mahu insiden yang memalukan ini diketahui seantero negara.

Apa salahnya demonstrasi aman? Betulkah ia amalan demokrasi Barat? Tanggapan itu sebenarnya dangkal dan tidak berpijak di bumi nyata. Demonstrasi adalah satu fenomena global. Ia berlaku di Amerika Syarikat yang mengamalkan demokrasi liberal dan juga di Republik Islam Iran yang melaksanakan demokrasi berasaskan Islam.

Demonstrasi berlaku di negara-negara aman seperti Britain dan Perancis. Malah ia berlaku di negara-negara dalam kekacauan seperti wilayah Palestin yang dijajah dan selatan Lubnan.

Demonstrasi atau unjuk rasa adalah satu wahana demokrasi yang datuk nenek kita gunakan untuk menentang Malayan Union. Malah demonstrasi bukan satu fenomena asing dalam sejarah negara Malaysia merdeka walaupun negara berada dalam keadaan darurat.

Bagaimanapun demonstrasi kini menjadi igauan BN yang memerintah kerana beberapa sebab utama. Pertama: Demonstrasi boleh memetik kesedaran sebahagian rakyat yang kini dibelenggu fenomena kejahilan maklumat akibat kongkongan maklumat oleh parti yang memerintah. Kedua: Perkembangan politik serantau menunjukkan bagaimana regim pemerintah yang rasuah dan mengkhianati amanah rakyat seperti di Indonesia, Filipina dan Thailand berjaya ditumbangkan dengan kuasa rakyat melalui demonstrasi.

Kerana itulah demonstrasi dihalang. Ia tiada kaitan langsung dengan soal norma, kepatuhan undang-undang mahupun budaya resam tempatan. Ia perlu dihalang kerana berupaya mendedahkan kebobrokan Umno dan BN di mata umum.

Sebagai seorang budayawan Melayu asli, Rais boleh menerima gelekan pinggul penyanyi dangdut Inul dari Indonesia dan membenarkan persembahan kumpulan rock Barat yang membuka baju dan memasukkan tangan ke dalam seluar; sedangkan kedua-duanya adalah budaya kurang ajar yang benar-benar bertentangan dengan norma agama dan budaya Timur.

Mengapa enggan menerima satu budaya global yang telah diamalkan para penentang Malayan Union - yang ramai di antaranya mengasaskan Umno - semata-mata kerana takutkan bayang-bayang sendiri?

Nampaknya pemimpin Umno perlu lebih masa untuk mempelajari sejarah dan peradaban bangsa sendiri. Tentunya bukan dengan bahasa Inggeris!


0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner