Friday, November 16, 2007

Sudah DARURATkah Terengganu?

Oleh shubrawi



Satu fenomena baru yg berlaku di Terengganu sejak akhir-akhir ini, ialah kerahan anggota keselamatan termasuk polis, FRU dan juga polis hutan di seluruh negeri Terengganu khususnya kawasan Kuala Terengganu..

Semenjak diadakan himpunan bersih 100,000 di Dataran Merdeka,saya melihat negeri di bawah pimpinan Derih Jusoh bagaikan tikus melihat ular.. dalam ketakutan..Apa tidaknya,seluruh anggota keselamatan telah dikerah ke seluruh Terengganu. Tak cukup dgn polis Terengganu, diimportnya polis dan FRU dari Kota Bharu. Seluruh laluan utama dan kawasan yg dikenalpasti sbg kawasan tumpuan org ramai telah dikawal dgn begitu rapi.

Suasana sudah menjadi seperti zaman komunis.. Rakyat ketakutan untuk keluar ke jalan raya.polis dan FRU berkeliaran setiap masa, termasuk juga polis hutan.. Pantai Batu Buruk, Manir, Batu Enam, lapangan terbang,bandar Kuala Terengganu, dan banyak lagi kawasan-kawasan lain yg termasuk di antara kawasan-kawasan yg menjadi tumpuan mereka..

Malah kereka juga telah mula memasuki kawasan-kawasan kampung.. Tengahari, petang, malam, panas, hujan, semuanya setia melaksanakan arahan.. Alangkah lucunya Terengganu Bestari.. huhu. Adakah Derih Jusoh ingin menakutkan pembangkang, ataupun ingin menakutkan rakyat, ataupun ingin menunjukkan kepada dunia luar bahawa kerajaan di bawah pimpinannya adalah kerajaan yg kuat, sama seperti pemerintahan komunis dulu..?

Tidakkah dia sedar,apa yg berlaku ini akan memburukkan lagi pandangan masyarakat luar terhadap Terengganu? Pelancong luar yg datang ke Terengganu akan bertanya," kenapa ramai sangat polis di Terengganu?Terengganu dah jadi negeri darurat ke?" Mungkin itu yg dia nak, Terengganu disebut-sebut di mata dunia.. Dan mungkin itu juga salah satu cara dia mempromosikan Tahun Melawat Terengganu..

Apapun, pesanan untuk Derih, dan juga Ketua Polis, sempurnakan tugas kerana amanah, bukan kerana kepentingan peribadi atau politik..Kelak kita akan disoal di hadapan Allah, barula ternganga..

Jangan lakukan sesuatu yg bodoh, melainkan kalau ingin perkara itu dijadikan modal oleh pihak pembangkang.. Dan teruskanlah kerahan anggota polis kamu, jika kamu ingin terus disumpah seranah oleh rakyat.. bukan sahaja rakyat PAS, malah pengundi-pengundi UMNO kamu sendiri!!

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner