Thursday, October 04, 2007

Keputusan pilihan raya kampus 2007/2008

Oleh: Intan Abdullah

KUALA LUMPUR, 3 Okt (Hrkh) - Pilihan raya kampus 2007/2008 telah menjadi sejarah walaupun terdapat satu episod lagi yang masih belum berakhir di Universiti Malaya.
Kumpulan Aspirasi nyata menguasai sebahagian besar IPTA namun tewas di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dengan majoriti lapan kerusi.

Manakala promahasiswa di Universiti Putra Malaysia hanya mampu menambahkan satu kerusi berbanding prestasi mereka tahun lepas menjadikannya tujuh daripada 48 kerusi yang dipertandingkan.

Pro mahasiswa di Universiti Kebangsaan Malaysia pula terpaksa berpuas hati dengan hanya empat kerusi yang diperolehi dari Fakulti Pengajian Islam dan Fakulti Pendidikan berbanding 34 kerusi yang dipertandingkan.

Meskipun begitu, mereka meluahkan rasa tidak senang terhadap peraturan yang tidak membenarkan calon dan agen tempat pengiraan undi calon untuk masuk memantau ke pusat penjumlahan undi.

Kampus utara, Universiti Sains Malaysia pula menyaksikan Aspirasi berjaya mengalahkan promahasiswa dengan majoriti 29 kerusi.

Mereka juga menang selesa di Universiti Perguruan Sultan Idris meskipun terdapat perpecahan kumpulan Aspirasi.

Sementara itu, keputusan yang dinanti-nanti tentunya UM yang akan diketahui selepas pengundian semula dijalankan esok.

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner