Thursday, September 27, 2007

PRK UM: TNC HEP collapse bila diasak pelajar!

Bahang pilihan raya kampus (PRK) di Universiti Malaya (UM) terasa sudah panas seawal hari penamaan calon semalam, 26 September 2007.

Kali ini pertempuran dengan Aspirasi di UM bukan sekadar melibatkan lawan tradisi mereka Gagasan Mahasiswa Universiti Malaya (Gagasan) tetapi juga calon-calon bebas yang secara 'consensus' membuat pakatan menghadapi Aspirasi dalam pertandingan dua penjuru di 13 daripada 16 fakulti.

Setakat tamat sesi penamaan calon, calon-calon yang menawarkan diri di tiga fakulti secara tidak rasmi menang tanpa bertanding.

Kedua-dua calon Aspirasi menang tanpa bertanding di kedua-dua kerusi di Pusat Kebudayaan.

Kerusi-kerusi di Akademi Pengajian Islam dan Fakulti Undang-undang telah dimenangi secara percuma oleh calon-calon bukan Aspirasi.

Pelajar Undang-undang mengajar 'Ayahanda'

Kekecohan mula tercetus dalam majlis taklimat pilihan raya kampus yang turut dihadiri oleh 'Ayahanda' Timbalan Naib Canselor (TNC) Hal Ehwal Pelajar (HEP) Prof. Madya Dr Azarae Hj Idris selaku Pengerusi Suruhanjaya Plihan Raya(SPR) kampus.

Seorang calon yang merupakan pelajar Fakulti Undang-undang membangkitkan semula bantahan yang dibuat terhadap lima orang calon kawasan umum tajaan Aspirasi yang sudah berada pada tahun akhir pengajian masing-masing.

Beliau membangkitkan peruntukan yang terdapat dalam Perlembagaan Universiti Malaya (P.U. (A) 107/97), seksyen 52(4) yang menyatakan bahawa:

"The members of the Undergraduates' Representative Council and its office bearers shall be elected for one year."

Seterusnya beliau membangkitkan definisi terma 'Pelajar Berdaftar' iaitu Seksyen 52(18) yang menyatakan:

"For the purpose of this section, 'registered student' means a student who is following a course of study in the University for a degree or a diploma, not being a post-graduate diploma, and includes a student who is a holder of a diploma and is following a course of study of a degree:

Provided that a student shall cease to be a registered student within the meaning of this subsection-

1. upon the publication of the result of the final examination for such course of study, if he passes such examination;"

Ini bermakna, menurut beliau, sekiranya calon-calon yang berada pada tahun akhir pengajian dibenarkan bertanding, tempoh mereka berada dalam MPP sekiranya menang, tidak sampai setahun.

Hal ini bertentangan dengan peruntukan dalam perlembagaan Universiti. Beliau juga membangkitkan, adakah universiti sehebat UM menggalakkan budaya extend pengajian di kalangan pelajar tahun akhir tanpa sebarang alasan yang munasabah.

'Ayahanda Collapse', Aspirasi panik

Seorang demi seorang calon dan wakil-wakil calon bertubi-tubi mengajukan perkara yang sama kepada 'Ayahanda' TNC HEP dan jawatankuasa SPR kampus.

Ayahanda sememangnya tidak mampu menjawab langsung soalan-soalan yang diajukan sehingga bangun seorang pelajar, mencabar semua calon-calon yang berada di tahun akhir secara sukarela menarik diri daripada bertanding kerana tidak menepati syarat kelayakan untuk bertanding.

Kumpulan Aspirasi kelihatan tersentak kerana daripada perkiraan rambang lebih daripada 15 calon mereka adalah pelajar tahun akhir!

Kegagalan jawatankuasa pemilihan untuk membuat keputusan memaksa Naib Canselor UM membincangkan perkara ini dalam mesyuarat senat universiti yang diadakan esok untuk membuat keputusan terhadap bantahan yang dikemukakan oleh calon-calon pilihan raya kampus.

Persoalannya apakah Senat mempunyai cukup keberanian untuk melucutkan kelayakan 15 orang lebih calon Aspirasi daripada bertanding dalam pilihan raya kampus kali ini?

Kepada pejuang-pejuang muda di kampus, ayuh kita lanyak kebatilan dan menyanggah kezaliman!

Biar putih tulang, jangan putih mata!

Copy dari: Harakahdaily.net

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner