Thursday, September 20, 2007

Klip video bebal RTM dan mengapa orang ramai merusuh...

Oleh: Azamin Amin


KUALA LUMPUR, 20 Sept (Hrkh) - Perkataan 'rusuhan' selalunya disambut dengan jawapan dan tanggapan yang negatif, namun secara tidak langsung ramai yang tidak cuba untuk menyelidiki, mendapat gambaran asas atau cuba menyoroti tindakan timbal balik sebab musabab orang ramai merusuh pada satu-satu kejadian.

Rusuhan selalunya tercetus disebabkan timbulnya tindakan melampaui batas, provokasi, cabar-mencabar, mengasak atau membelasah oleh pihak -pihak yang tertentu yang akhirnya menyebab orang awam melakukan tindakan yang sama bagi membalas diatas perbuatan tidak perikemanusiaan itu.

Malah penjenayah ataupun penjahat lazimnya tidak merusuh, tetapi seringkali kedengaran dilakukan oleh orang awam, masyarakat setempat, golongan tertentu, peladang, penternak, petani, penduduk setinggan yang tidak puas hati dengan sesuatu keadaan yang dianggap telah melampaui batasan.

Rusuhan tidak terjadi dengan sendirinya dan bukan dilakukan secara suka-suka, hobi seperti vandalisme yang secara tidak langsung sebagai satu manifestasi sesetengah pihak menzahirkan ekspresi diri (luahan hati) ataupun orang biasa yang suka merosakan harta benda awam tetapi satu manifestasi tidak puas hati di atas apa yang berlaku

Dalam laman web kamus terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, perkataan rusuh bermaksud tidak aman; huru-hara; kacau; gempar,ribut, kecoh, kelang-kelibut, tegang dan kelam kabut dan menyelitkan contoh dari sudut bahasanya iaitu 'Mereka merusuh kerana tidak puas hati dengan keputusan pengadil.

Rusuhan di negara luar seperti di Palestin, Pakistan,Indonesia dan Mexico adalah disebabkan rakyatnya yang sudah tidak tahan lagi dengan sikap pihak berkuasa ataupun parti pemerintah yang dilihat semakin menindas, menzalimi dan menekan nasib hidup rakyat.

Begitu juga dengan siri-siri kejadian rusuhan di Malaysia sekitar tahun 1999 akibat ramai pihak tidak puas hati dengan pemecatan Mantan Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Anwar Ibrahim daripada jawatannya, dan ada rusuhan diantaranya dimulakan oleh pihak yang tidak berpuas hati dengan Anwar Ibrahim sendiri supaya imej dan nama baiknya tercemar.

Rusuhan juga bukan sesuatu yang baru di negara ini,dan sejarah pernah merakamkan tragedi Rusuhan Natrah atau Maria Hertogh berlaku di Singapura pada 1950 kerana sehingga seramai 18 orang terbunuh atau mati syahid dan 173 orang cedera ketika bertempur dengan tentera dan polis British.

Ketika itu bangunan dan kereta berhampiran padang dekat mahkamah telah dibakar.

Tumpuan utama ialah Masjid Sultan di Singapura dan Singapura diletakkan di bawah perintah berkurung selama 2 hari 2 malam. ISA telah digunakan dengan sebaik-baknya bagi membendung keganasan merebak.

Tatkala berlakunya rusuhan, maka perkara-perkara tidak diingini pun boleh berlaku seperti membakar bendera, membaling batu, pukul memukul, merosakkan harta benda awam.

Sikap bebal RTM mengapi-apikan provokasi

Sebaiknya tindakan yang wajar dilakukan oleh pihak -pihak yang terbabit ialah berbincang, menggunakan keadah rundingan dan budi bicara baagi mengelakkan dari terjadinya rusuhan dengan mengambil langah-langkah pencegahan bukannya menimbulkan provokasi sehingga mencetuskan suasana tegang.

Lebih buruk lagi pihak pemerintah sering kali menuduh pihak pembangkang memulakan rusuhan dan seringkali mencetuskan suasana tegang dan ini dipanjangkan lagi kejadian di Batu Burok 8 September lalu.

Malah cuba memburukkan imej pembangkang dengan tayang klip RTM baru-baru ini dengan memaparkan tulisan 'ini bukan budaya kita' menjurus kepada isu dakwaan kononnya rusuhan didalangi pembangkang di Batu Buruk pada 8 September lalu dalam satu ceramah anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Sedangkan imej awal kejadian baling batu dan himpunan umat Islam di jalan-jalan raya adalah imej dari rakaman perjuangan rakyat Palestin menentang rejim Israel, kata Setiausaha Agung PAS Dato' Kamarudin Jaffar baru-baru ini.

Selain itu terdapat juga imej dalam klip video tersebut mengenai perjuangan rakyat Indonesia merusuh menentang pentadbiran Presiden Suharto satu masa lalu untuk mengembalikan demokrasi di Indonesia, katanya.

Klip video yang berniat jahat dan bebal ini, sekaligus menghina perjuangan rakyat kedua-dua negara tersebut yang umum mengetahui bahawa rakyat negara tersebut terpaksa berbuat demikian kerana tekanan yang dihadapi, katanya

Dengan menggunakan klip video ini secara menggabungkan tiga kejadian berasingan dan merujuk kepada niat politik bagi memburuk-burukkkan pembangkang, RTM dilihat bertindak melampau, katanya.

Berhubung klip imej lelaki membakar bendera jalur gemilang dalam kes rusuhan di Batu Buruk, Kamarudin berkata gambaran secara keseluruhannya ialah bermotifkan politik.

RTM dan Kementerian Penerangan sedikit pun tidak menayangkan tindakan ganas polis terhadap orang awam dan klip video tembakan menggunakan peluru hidup yang dilepaskan anggota polis ke atas orang awam, katanya.


Copy dari: Harakahdaily.net

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner