Thursday, September 27, 2007

Exco MPP Aspirasi sibuk berpacaran, lupa kebajikan siswa

Oleh: Ali Bukhari Amir

Persekutuan, kompromi dan konspirasi antara bani-bani Hep, kabilah-kabilah Aspirasi dan rabai-rabai Yahudi daripada KPT semakin menjadi-jadi. Saya ambil istilah Presiden PAS, arwah Ustaz Fadhil Noor yang menggunakan istilah "Pakatan Ahzab" bagi menggambarkan kompromi Umno-MCA-MIC dalam mendepani kemaraan PAS.

Untuk lebih adil, biarlah saya berterus-terang juga. Bahawa, istilah ini juga turut dipakai seorang penulis berhaluan Sosialis di negara kita ini. Untuk sementara, izinkan saya meminjam istilah ini daripada mereka, guna melunaskan geram yang mendekam sebagai sekam membara dalam hati.

Dan, saya memohon maaf kerana ada istilah yang kasar sebagai tajuk di atas. Apabila menulis ini pun, emosi saya tak tenteram dan gelodak jiwa makin tidak terkawal. Dendam pun kian menebal. Pada saat ini juga saya menerima kiriman sms daripada teman-teman:

"Salam. Penamaan calon hari ini dan ada perarakan pro-mahasiswa. STUDENT POWER!"

Iklan Bicara Siswa

Pagi ini juga saat menonton program Selamat Pagi Malaysia saya terlihat iklan Bicara Siswa (BS) yang topiknya membincangkan hal kemajuan dan kegemilangan universiti. Ia akan diadakan pada Jumaat ini (malam Sabtu). Kalau tidak silap, biasanya BS ditayangkan pada Sabtu malam.

Saya jadi keliru kerana kadangkala BS ada, dan kadangkala ia ditiadakan bagi memberikan laluan kepada tayangan acara tv bola sepak yang disiarkan secara langsung.

Tiba-tiba BS muncul semula di celah-celah kegawatan PRK kali ini. Ertinya, Bani HEP dan rabai-rabai KPT sedang mengguna Aspirasi bagi tujuan memeriahkan PRK kali ini untuk menonjolkan siswa yang pro-kerajaan.

Jadi, ketika menulis ini, saya tidak tahu sejauhmana parti pembangkang memanfaatkan perarakan STUDENT POWER di Universiti Malaya sekarang ini. Adakah mereka turun memberi sokongan atau tidak? Wallahu'Alam. Mungkin ada pihak yang boleh memberikan jawapannya.

Jadi, sedang saya menulis ini, mungkin beberapa kelompok mahasiswa tertindas sedang berjuang dan membela nasib mereka sendiri, setelah mereka tak betah lagi memperjuangkan isu-isu rakyat. Mungkin kurang pengalaman. Ah! Hal itu boleh kita bahaskan kemudian.

Keutamaan, awlawiyyat kini ialah meriwayatkan hikayat Bani HEP dan ceritera Kabilah Aspirasi yang menuba benih-benih legasi Student Power di universiti-universiti awam.

Setakat ini, rasanya mereka berjaya. Di USM misalnya, tahun lalu dengarnya kita kurang lelaki sebagai pimpinan. Ini petanda buruk. Saya harap tahun ini akan ada perubahan.

Di UPM, Angkatan Muda Keadilan mengadakan percubaan memasuki kawasan kampus. Mereka dipantau oleh pegawai keselamatan dengan angka yang ramai juga. Sebenarnya tujuan "ziarah" itu hanyalah untuk menyerahkan memorandum kepada TNC HEP UPM Dr Azali.

Derita berpanjangan

Alkisahnya, setelah kumpulan pro pelajar dibentuk di UPM, kenderaan salah seorang pimpinannya diwarnakan dengan cat kuning dengan "percuma".

Masalahnya, kelompok pengkhianat itu "tersilap" mengecat; di bahagian tempat duduk motor yang tidak boleh dicat itulah yang dikhianatinya.

Tuhan telah mengecat hati mereka dengan warna hitam sebelum mereka memberikan warna negatif kepada siswa yang mereka gelar sebagai pro pembangkang. Hati yang hitam tidak akan mengenal lagi perbezaan antara halal haram, kebaikan dan keburukan.

Segala yang dideritai Student Power kini; Wan Afifi ditampar, Khalila Bakri yang dikasari ketika beliau bangun qiamullail, Hilman yang dirampas komputer ribanya adalah jelmaan peristiwa lampau di mana perang antara kabilah dan bani-bani ini sedang meletus ke atas Muslimin di bumi Makkah.

Seolah-olah, gambaran peristiwa lalu menjelma; Bilal bin Rabah ditampar, Mus'ab bin Umair dan Sumayyah ditindas pada awal-awal kebangkitan Islam. Jika mereka tabah menggalas fitnah dan terus perjuangkan semua ini selepas berijazah, ganjaran besar Allah memberi.

Ada maklumat tiba ke pengetahuan saya yang menuntut Bani HEP - Kabilah Aspirasi menjawabnya jika tak keberatan. Iaitu hal penyalahgunaan pejabat MPP khasnya oleh exco tertinggi MPP. Benarkah pejabat MPP UPM menjadi tempat tidur oleh exco tertinggi MPP di universiti berkenaan?

Menurut kenyataan segolongan mahasiswa yang menggelar diri mereka sebagai Mahasiswa Prihatin SeMalaysia (GMPS), hal ini juga tidak sampai ke pengetahuan universiti. Harap dapatlah universiti memberikan responnya.

Selepas MPP dibubarkan Isnin lalu (24 September) dalam tinjauannya GMPS mendapati motor salah seorang exco tertinggi badan induk pelajar itu masih diletakkan di suatu sudut di depan pejabat MPP.

Adakah setelah MPP dibubarkan bilik pejabat masih beroperasi lagi? Menurut GMPS, motor itu telah diletakkan di situ sejak sebulan sebelum ini.

"Pejabat MPP yang sepatutnya dibuka kepada mahasiswa untuk mengadu masalah kebajikan akhirnya ditutup," kata seorang wakil GMPS Abdul Hakim Abdullah.

Tambahnya, masalah ini yang menyebabkan MPP Aspirasi gagal berfungsi untuk perjuangkan isu parking pelajar dan hal kebenaran membawa kenderaan pelajar di kampus.

Tandus intelektualisme

Acara hiburan menjadi keutamaan. Acara intelektual tidak dirancang. Mereka gemar berhibur. Battle Of the Band, adalah antara ramuan utama dalam konvo UPM.

"Bayangkan bagaimana Exco Kerohanian MPP menari dan berkaraoke dengan wanita berusia. Belum lagi hal bekas pimpinan Aspirasi yang ada hubungan cinta sesama mereka dan keluar berpeleseran tanpa memikirkan kedudukan mereka sebagai role model kepada pelajar lain.

"Ini berbeza dengan generasi terdahulu. Kita melihat bagaimana MPP pro pelajar menyuarakan hak pelajar. Mereka berjaya mendesak penurunan kadar riba PTPTN kepada 3%," kata beliau.

Abdul Hakim berkata, kumpulan Aspirasi gagal berfungsi dengan baik, hatta hal mudah seperti tugas menurunkan banner program pun tidak dapat diuruskan. "Banner program Carnival PC sudah hampir satu sesi digantung. Dari semester lepas hingga tiba Carnival PC baru, banner itu masih di situ.

"Kami dapat maklumat ini daripada MPP Aspirasi sendiri yang tak puas hati dengan kepimpinan yang ada. Dan, mereka ini tak sanggup bersubahat dengan ketidakadilan," tambah Abdul Hakim.

Aliran kepenggunaan wang kolej kediaman

Sementara itu, menyentuh isu aliran kepenggunaan wang di kolej kediaman di Universiti Malaya, Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Syekh Omar menjelaskan bahawa hal ini turut mewujudkan kesulitan dalam kalangan pelajar yang membabitkan keselesaan mereka di kampus.

"Alasannya, untuk pembangunan kolej. Tapi yuran itu ke mana perginya? Kita hairan mereka ada banyak kereta, rumah di Damansara. Tapi, mereka tidak lantik pengurus domestik yang menyelia permasalahan kolej kediaman dan sebagainya.

"Pengetua Kolej ke-3 pernah berdepan dengan persoalan yang menyentuh yuran kolej kediaman yang tinggi yang dibangkitkan oleh kalangan warga kolej," jelas Syekh Omar.

Beliau risau ada pihak tertentu yang mengaut keuntungan daripada yuran kolej kediaman dengan menempatkan empat orang dalam sebuah bilik, di mana kadar sewa bilik itu adalah RM10 sehari.

"Walhal sepatutnya, setiap bilik adalah untuk dua orang saja. Selain itu, jika kebakaran berlaku tentu pihak bomba salahkan pihak atasan kolej. Ini kerana peraturan yang dibenarkan berdasarkan keluasan bilik itu adalah terhad kepada dua orang sahaja," kata beliau.

Tindakan meletakkan empat orang pelajar dalam sebuah bilik yang cuma memuatkan dua pelajar ini, disifatkan Syekh Omar sebagai "penjajahan bentuk baru" dalam kampus yang perlu dibanteras.

"Penjajah dahulu mengenakan cukai tinggi dan berlebihan ke atas orang tempatan. Kami pejuang kemerdekaan telah dicerca, diugut, dipukul, dirosakkan hak milik dan sebagainya. Tapi, berundur tidak sekali," katanya.

Menyentuh hal demokrasi yang diperjuangkan SMM, beliau berkata pilihan raya kampus (PRK) perlu bersih dan adil kerana ia mendedahkan kepada pelajar mengenai pengendalian demokrasi negara melalui pengundian.

Mahasiswa perlu celik demokrasi dan dapat menemui sesiapa saja atas kesedaran demokrasi. SMM sebagai forum mewakili semua badan mahasiswa amat prihatin soal demokrasi ini.

Campur tangan ketara

”Kesedaran demokrasi dalam konteks PRK perlu difahami semua mahasiswa kerana sistem PRK yang adil sudah pasti melahirkan pemimpin yang adil. Demikianlah sebaliknya.

Namun, realiti mutakhir ini menyaksikan wujudnya kelompangan yang parah dalam PRK akibat campur tangan dalam sistem demokrasi kampus. Lalu, bagaimana SMM mendepani hal ini?

"Bagi memastikan PRK berjalan secara adil, SMM menyerahkan memorandum ke KPT meskipun Menteri Pengajian Tinggi, Dato Mustapa Mohamed enggan bertemu kami. "Kemudian menyusul perarakan pelajar ke Suhakam dan pertemuan SMM dengan Kaukus Hak Asasi Manusia bersama Datuk Nazri Aziz," kata beliau.

Namun, bagi Syekh Omar, ada suatu masalah unik yang perlu diberi perhatian khusus mengenai status Aspirasi. Iaitu, status "pertubuhan" Aspirasi sebagai suatu pertubuhan haram kerana tidak didaftarkan secara sah di dalam mana-mana universiti.

"Ia (Aspirasi) ditaja oleh pihak luar kampus. Mereka tuduh kita sebagai pro pembangkang dalam masa yang sama mereka tutup pekung sendiri kerana mereka juga ada kaitan dengan parti politik luar.

"Mereka risau pro pelajar membersihkan pengaruh ketidakadilan yang menyelubungi pentadbiran berkaitan pelajar. Aspirasi serang PMI walhal Aspirasi bukan pertubuhan berdaftar. Mereka tuduh PMI agen Yahudi di UM," jelas beliau lagi.

Hal ini sekali gus membuktikan bahawa Aspirasi adalah badan haram yang menyerang kumpulan berdaftar lain.

"Justeru, golongan ini bukanlah pro idealisme universiti seperti yang mereka laung-laungkan," kata Syekh Omar.

Perang-perang antara kabilah HEP, bani-bani, suku kaum Aspirasi ke atas mahasiswa pro pelajar akan berlarutan dalam tempoh yang tak dapat dijangkakan.

KPT akan terus berfungsi sebagai rabai Yahudi yang menggubal Auku bagi menyempitkan laluan denai demokrasi kampus termasuklah mengetatkan kebebasan akademik kaum pensyarahnya.

Pembangkang pun tak peduli

Dalam sirah agama-agama Samawi, hanyalah pendeta rabai Yahudi yang berani campurtangan dalam urusan memindahkan firman dan surah Tuhan demi kepentingan mereka.

Tapi, Tembok Besar China dan Tembok Berlin yang harus juga direbahkan dari jiwa pro pelajar ialah, bolehkah mereka bersuara dalam Parlimen untuk menentang Menteri Pengajian Tinggi setelah berentap di luar Parlimen?

Atau, sejauhmanakah mereka dapat menyedarkan pembangkang untuk peduli isu demokrasi kampus? Atau, setidaknya membawa senior untuk beraksi, berdemo di luar kampus untuk menekan Bani HEP.

Adakah diberi ruang kepada siswa untuk beraksi dalam PRU, agar mereka dapat mewiridkan Laporan Penyelewengan PRK kepada Suhakam di depan Agong? Di sana, pelajar dapat memerangi rabai KPT untuk batalkan Auku di Parlimen.

Kata H Fansuri, tak dapat bersuara dalam Parlimen, jadi Senator di Dewan Negara pun jadilah. Tiada rotan, akar pun berguna juga. Tepuklah gendang PRK, nescaya kompang PRU-Bersih berbunyi jua.


Copy dari: Harakahdaily.net

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner