Tuesday, February 28, 2006

Seindah Mawar Berduri [Siri 16]


Entah mengapa hatinya serba tak kena apabila melihat bas Transnasional yang Khazinatul Asrar naiki sudah pun mula bergerak meninggalkannya di Hentian Putra itu sendirian. Begitulah kecamuk perasaannya tiap kali Khazinatul Asrar ingin pulang bercuti.

"Ya Allah, selamatkanlah perjalanannya," hatinya berdoa. Hijriah sebenarnya dilanda persoalan kerana masih basah diingatannya suatu perkataan yang sempat dicuri-curi baca dalam carta perancangan Khazinatul Asrar ketika dia sedang menolong sahabatnya itu berkemas sebelum pulang bercuti.

*15 Rabiul Awwal-Having promised to marry-engagement.*

"Asrar balik nak bertunang ke? " fikirnya sendiri. Dia terlalu ingin tahu, tetapi agak keberatan untuk bertanya pada Khazinatul Asrar kerana mungkin Khazinatul Asrar ingin merahsiakan perkara itu. Entah mengapa tiba-tiba pula hatinya menafikan sekeras-kerasnya kemungkinan itu kerana Asrar tak pernah mencintai mana-mana lelaki. Tapi…apakah makna tulisan itu? Ah…mungkin pertunangan saudaranya atau jirannya atau temannya.... Hijriah bermonolog sendiri. Bertandang pula bait-bait perbualan antara Khazinatul Asrar dan abahnya tempoh hari. Hijriah terus melangkah pulang ke kediamannya dengan persoalan itu dan bayangan kesepian yang bakal menemani.

Setibanya di perkarangan rumah, dia melihat kereta mummynya diparking dalam garaj kenderaan di hadapan rumah.

"Mummy ada di rumah!" otaknya menafsirkan seterusnya merangsang senyuman pada bibir Hijriah yang sentiasa merindui saat-saat bersama orang tuanya. Kelihatan Datin Azlinda sedang bersantai di ruang menonton sambil membelek-belek majalah Anis kepunyaan Hijriah yang ditinggalkannya di situ. Apabila menyedari kepulangan Hijriah, mummynya itu berwajah ceria sambil menyambut salam anak gadisnya. Pada malam itu, dia memperuntukkan masa untuk duduk di rumah bagi meraikan Hijriah yang pulang bercuti.

"Dari mana anak mummy ni?" soal Datin Azlinda cuba menterjemahkan kasih sayang seorang ibu.

"Hijriah dari hutan, berkawan dengan pokok sebab mummy dan daddy bukannya selalu ada di rumah…" Hijriah bergurau, mohon simpati.

"Tak kan Hijriah tak faham..mummy dan daddy sibuk. Tapi, kami selalu ambil berat pasal Hijriah, tau! Kami bekerja pun untuk kesenangan anak tunggal yang sorang ni juga," puji Datin Azlinda.
"Buat apalah dikejar sangat harta tue mummy..Hijriah tak perlukan semua tu! Biar kaya kasih sayang daripada kaya harta. Lagi baik kalau kaya iman," Hijriah bercakap tanpa berlapik lagi. Datin Azlinda faham perasaan Hijriah. Dia cuba mencari topik lain untuk menjernihkan keadaan. "Hijriah, nama apa datin sebelah rumah kita tue?" soal Datin Azlinda walaupun sudah lebih dua puluh tahun hidup berjiran.

"Eh, kenapa tiba-tiba pula mummy nak kenal auntie tu?" Hijriah kehairanan.

"Mesti Hijriah pun tak kenal juga auntie tu, kan? dalih Datin Azlinda.

"Macam mana Hijriah nak kenal, mummy tak pernah ajar Hijriah menegur jiran. Tapi Hijriah kenal anak kedua datin tu sebab dia pun belajar di UKM, cuma kampusnya di KL bukan di Bangi coz dia course Medic. Ahmad Mukhlisin namanya." Celoteh Hijriah.

"Sedap nama budak tu, patutlah akhlak pun baik!" kata Datin Azlinda.

"Aik? Mummy kenal dia ke?" soal Hijriah.

"Taklah kenal sangat…tapi mummy selalu sangat bertembung dengannya di mana- mana. Petang semalam, dia tegur dan tolong angkut barang mummy ke bonet kereta waktu mummy shopping di Mid Valley. Itulah kali pertama kami berbual-bual," cerita Datin Azlinda.

"Setakat tolong angkut barang, Hijriah pun boleh buat…" Hijriah menyindir Mukhlisin sebenarnya.

"Bukan tue saja…sejak kebelakangan ni, tiap kali pulang dari office, mummy sering terserempak dengan dia bersiap-siap nak ke masjid dengan baju melayu, kopiah putih dan kain pelikat. Bukannya senang nak tengok pemuda KL macam tu, course Sciences pulak tu. Sejuknya hati mummy tengok dia," Datin Azlinda seakan-akan mempromosikan Mukhlisin kepada anak gadisnya.

"Betul ke mummy? Tentu dia baru belajar nak selalu ke masjid tu, sebelum ni dia bukan begitu…"

"Eh, macam mana Hijriah boleh kata macam tu?"

"Dia kawan Hijriah. Dah dekat dua tahun kami berkawan. Hijriah kenal sangat dia tu macam mana orangnya," jelas Hijriah.

"Baguslah Hijriah berkawan dengan pemuda baik macam tu. Sejuk hati mummy mendengarnya. Err…anak mummy ni berkawan dengan serius ke?" Dtain Azlinda menduga anak gadisnya yang makin meningkat dewasa itu.

"Ish, tak ada lah! Hatinya dah berpunya. Hati Hijriah pun dah berpunya. Dia sukakan kawan Hijriah yang selalu Hijriah ceritakan pada mummy tu…"

"Oh,Khazinatul Asrar yea?!" duga Datin Azlinda.

"Ha…ingat pun mummy. Mummy tahu tak, Mukhlisin berubah menjadi waro’ macam tu sebab dia nak sepadan dengan Khazinatul Asrar. Tiap-tiap hari dia call Hijriah bertanyakan amalan-amalan yang biasa dilakukan oleh Khazinatul Asrar. Dia akan cuba untuk mengamalkannya sama…"

"Hebatnya gadis tu hingga mengubah personaliti seorang lelaki!" Datin Azlinda berasa kagum. "Bukannya Mukhlisin je yang mendapat tempias iman Khazinatul Asrar, tapi Mukhlisin cakap ibunya sendiri merasainya…"

"Bagaimana?" Datin Azlinda keliru.

"Yea lah…mummy perasan tak yang datin sebelah rumah kita ni dah bertudung? Datin tu malu melihat Mukhlisin…" jelas Hijriah.

"Apa kaitannya dengan Khazinatul Asrar?" gerutu Datin Azlinda lagi. "Disebabkan Khazinatul Asrar lah Mukhlisin berazam nak mengajak mamanya mengenal syariat. Dia yang menghadiahkan tudung kepada mamanya. Mukhlisin cakap dia bimbang kalau-kalau Khazinatul Asrar sedih melihat bakal ibu mertuanya tidak bertudung. Entahlah mummy, yang penting Hijriah bertuah sebab ada seorang mummy yang cantik bertudung. Cuma masih ada jambul sedikit kat depan. Kalau jambul mummy tu turut masuk dalam tudung tentu lagi cantik macam mummy Hijriah ni, barulah daddy makin sayang," usik Hijriah yang tersirat dakwah. Datin Azlinda tersenyum lembut dengan telatah Hijriah. Hatinya akur bahawa mungkin anaknya itu pun turut ditempias oleh nur iman melalui sahabatnya yang bernama Khazinatul Asrar.
Bersambung...

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner