Tuesday, February 28, 2006

Seindah Mawar Berduri [Siri 15]


Pada malam itu Hijriah menelefon Khazinatul Asrar memberitahu tentang dirinya yang pulang ke Kajang.

"Alah, Hijriah nie…dah tak lama lagi kita akan bercuti seminggu, tak sabar-sabar lagi nak berjumpa mummynya. Memang anak manja!" Khazinatul Asrar mengusik.

"Tak adalah. Saya balik pun bukan senang nak jumpa mummy dan daddy sendiri. Waktu sarapan jea boleh tengok wajah mereka. saja…tak nak bagi rumah ni sepi sangat. Nanti, bila Asrar pulang untuk cuti seminggu, lagi sepi hidup saya. Kasihan kat saya kan…" Hijriah menagih simpati dalam nada bergurau. Tak lupa diceritakan peristiwa petang tadi dengan penuh emosi untuk mencungkil respond Khazinatul Asrar terhadap Mukhlisin.

"Bertuahnya Mukhlisin nanti.. kalaulah dia tak bertepuk seorang diri. Asrar kan?" Hijriah menguji temannya.

"Lebih bertuah lagi kalau dia boleh bezakan Maha Hebatnya cinta Allah daripada cinta manusia," balas Khazinatul Asrar.

"Tapi, kadang-kadang cinta Allah hadir setelah mengenali orang yang mencintai Allah. Seperti Mukhlisin sendiri, dia dah mula nak mengenali cinta Allah dan berazam nak cuba membaiki kelemahan diri setelah mengenali awak," hujah Hijriah.

"Hijriah, bersandar pada manusia hanyalah satu asbab yang kecil untuk mencintai Allah. Hakikatnya, segala kemahuan pasti ada jalan apatah lagi kemahuan yang baik untuk bercinta dengan Allah, pasti Allah akan permudahkannya. Pokoknya pangkalnya, tanyalah diri kita sendiri samada kita benar-benar mahu atau tidak…Allah memberikan taufiq kerana diri kita sendiri yang mencari hidayah-Nya. Yang pasti, Allah sentiasa menanti hamba-Nya dengan penuh cinta kerana Maha Agung-Nya sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim Allah. Malangnya, tak ramai yang tahu menghargai cinta Allah terhadap hamba-Nya. Ciptaan Allah yang hina lebih dicintai daripada Penciptanya sendiri…," lembut bicara Khazinatul Asrar. Hijriah membisu kerana cuba menghayati kata-kata itu.

"Hijriah, sebagai teman yang menjadi cermin sahabatnya, saya terpaksa tegur sesuatu…" Khazinatul Asrar membuka topik lain.

"Cakaplah..saya tak kisah. Saya tahu, kalau Khazinatul Asrar yang tegur kesilapan saya, tak lain tak bukan sebab sayangkan saya juga, kan?!" Hijriah menunjukkan reaksi bersedia.

"Hijriah, saya sebenarnya risau bila awak ceritakan yang awak menumpang kereta Mikhlisin. Bahaya tau berdua-duaan dalam kereta dengan lelaki ajnabi, besar fitnahnya. Tak takut ke?" Khazinatul Asrar tak suka berselindung dalam menegakkan amar ma’aruf dan nahi mungkar. "Asrar, dia tu jiran saya! Saya dah cukup kenal perangainya. Mustahil dia akan buat jahat pada saya. Lagipun kat KL ni, masyarakat tak ambil kisah pasal ni semua. Diorang takkan buat fitnah apa-apa sebab diorang lagi dahsyat…" Hijriah cuba menjelaskan keadaan.

"Kalau tak takut fitnah masyarakat, at least takutlah fitnah syaitan yang boleh membisikkan maksiat pada hati. Kalau kita membiasakan diri buat kerja macam ni walaupun dengan jiran, lama-lama hati kita takkan menganggapnya salah lagi. Hilang thiqoh dan sifat wara’. Nau’zubillah! Ingat tak pada hadis Rasulullah S.W.T:

"Jika berdua-duaan antara rijal dan nisa’, di antara mereka ada syaitan."

"Astaghfirullah..macam saya tak pernah dengar pula hadis ni. Moga Allah ampunkan saya dengan Mukhlisin. Tapi, tolonglah jangan bersangka buruk pada Mukhlisin. Dia bukannya gatal-gatal nak tumpangkan saya, Cuma dia kasihan tengok saya sorang- sorang kat bus stop," Hijriah membela Mukhlisin agar mendapat imej yang baik di hati Khazinatul Asrar.

"Asrar, kalau awak mengenali Mukhlisin pasti awak akan mengakui betapa bertuahnya awak dicintai lelaki sepertinya. Walaupun ilmu agamanya tak tinggi sangat tapi saya yakin dia bakal menjadi seorang doctor yang Islamik," Hijriah masih mempromosikan Mukhlisin.

"Maaf, saya tak nak cakap soal ni. Hijriah, tidur nanti jangan lupa basuh kaki, gosok gigi, berwhuduk dan baca doa pelindung, ya! Manalah tahu kot kot Putera Libya menjelma dalam mimpi," Khazinatul Asrar mengalih topik.

"Ish, ke situ pulak dia," Hijriah sudah masak dengan telatah Khazinatul Asrar apabila diajak bicara soal lelaki.

Dua hari kemudian, Hijriah pulang semula ke kamsisnya. Ketika itu senja baru sahaja merangkak pergi. Azan Maghrib mendayu-dayu memenuhi ruang udara.

"Bila dia hubungi abah?" Tatkala Hijriah hendak mebuka pintu bilik, dia terdengar suara Khazinatul Asrar bercakap dengan abahnya. Tentu melalui handset.

"Baru semalam? Habis tu, apa pendapat abah?"
"………………………………………………………………………………………."
"Abah Tanya pendapat Asrar?! Asrar kan anak abah dan ummi, Asrar akan ikut cakap abah dan ummilah…"
"………………………………………………………………………………"
"Apa kata ummi, bah?"
"………………………………………………………"
"Ummi takut pak cik dan mak cik tahu? Kenapa pula, bah? Bukankah pak cik dan mak cik dah pun bagaikan sebahagian daripada keluarga kita?"
"………………………………………………………………………………………"
"Tak patutlah pak cik dan mak cik nak tentukan masa depan Asrar. Itu haq Asrar. Nasib baiklah abah dan ummi lebih memahami Asrar."
"……………………………………………………………"
"Abah doakanlah…terima kasih sebab merestui Asrar!"
"……………………………………."
"Cuti nanti, bah?! Awalnya…Asrar takutlah, abah! Nantilah Asrar perbanyakkan solat, moga-moga Allah benar-benar bagi petunjuk pada Asrar. Asrar tahu, abah dan ummi pun sentiasa doakan kebahagiaan pada Asrar, kan?!"
"……………………………………………"

Berkeriuk dahi Hijriah mengikuti perbualan Khazinatul Asrar di luar pintu bilik. Bagaikan ada urusan penting yang dibincangkan dengan abahnya. Fikirannya cuba menafsirkan sesuatu daripada perbualan yang didengarinya. Dalam pada itu, pintu dikuak orang dari dalam. Rupanya Khazinatul Asrar sudah habis berbual dengan abahnya.

"Eh, Hijriah, bila sampai? Kenapa duduk di luar ni?" Khazinatul asrar agak terkejut apabila mendapati Hijriah tercegat di pintu luar.

"Baru je sampai…Asrar nak pergi ambil wudhuk ke?" Tanya Hijriah pula.

"Mmm," balasnya ringkas.

"Tunggu saya kat Musolla tu yea. Saya nak berjemaah Maghrib sama, " pandai Hijriah mengalihkan perbualan agar Khazinatul Asrar tidak menyedari kelakuannya sebentar tadi.
Bersambung...

0 comments:

Yang Benar Tetap Benar © 2008 Template by:
SkinCorner